Spelobservatie

Een goede spelobservatie is ook van groot belang wanneer we kinderen willen begeleiding in spel. Er kan op verschillende manieren naar het spel van het kind kijken en luisteren.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van een spelobservatie in categorieën (Brouwers, 2010).

Spelniveau
- Op welk ontwikkelingsniveau laat het kind zien in zijn spel?
- Wat is het hoogste ontwikkelingsniveau dat het kind laat zien?
- Komt het spelontwikkelingsniveau overeen met het ontwikkelingsniveau van het vorige functioneren van het kind?

Spelkeuze
-Kan het kind kiezen? 
- Hoe en op welke manier kiest het kind waarmee het wil spelen?
- Wat voor materialen (spel) kiest het kind allemaal?
- Kiest het kind gevarieerd of steeds voor hetzelfde materiaal (spel)?

Spelduur
- Hoe lang en geconcentreerd kan het kind spelen met het spelmateriaal van zijn keuze?
- Wisselt het snel van het ene naar het ander spel?
- Is het kind snel afgeleid?
- Maakt het dingen af?

Spelkwaliteit
- Brengt het kind diepgang in zijn spel?
- Speelt het kind rustig of chaotisch, heeft het kind greep op het spel?
- Weet het kind de spelmaterialen en de speelruimte te gebruiken ter bevordering van het spel?
- Beleeft het kind plezier aan het spel?
- Hoe gevarieerd en intens wordt er gespeeld?
- Kan het kind zelfstandig spelen?

Contact met anderen
- Hoe reageert het kind op andere kinderen?
- Hoe reageert het kind op de peuterleidster?
- Verandert het contact met de peuterleidster naarmate de spelsessie(s) vordert(en)?
- Hoe maakt het kind contact met anderen tijdens het spelen?


De peuterleidsters kunnen ook op bepaalde momenten afspreken om bij elkaar te kunnen observeren. Klik op het balkje hieronder voor het observatieschema.   

- Brouwers, H. (2010). Kiezen voor het jonge kind. Bussum: Coutinho.


©2017 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin