Spelcategorieën volgens Parten

Parten (geciteerd in Feldman, 2012) onderscheidt verschillende spelcategorieën:

  • Parallel Spel
  • Toekijkend Spel
  • Associatief Spel
  • Coöperatief Spel

Ad A Parallel Spel: Het is een spelvorm waarbij de kinderen naast elkaar spelen met hetzelfde materiaal zonder dat er sprake is van interactie. Deze spelvorm is kenmerkend voor kinderen aan het begin van de peuter- en kleutertijd (Feldman, 2012).

Ad B: Toekijkend Spel: Het is een spelvorm waarbij de kinderen alleen naar het spel van anderen kijken zonder zelf mee te doen. Ze kijken soms zwijgend toe of geven commentaar. Daarnaast geven ze soms advies of moedigen de andere kinderen aan (Feldman, 2012).

Ad C: Associatief Spel: Bij deze spelvorm gaan twee of meer kinderen de interactie aan doordat ze speelgoed of materiaal uitwisselen of lenen, terwijl de kinderen niet hetzelfde doen (Feldman, 2012).

Ad D: Coöperatief Spel: Bij deze spelvorm gaan de kinderen echt met elkaar spelen. Ze spelen samen een spelletje, wisselen elkaar af of bedenken een wedstrijdje samen (Feldman, 2012).

Associatief en coöperatief spel manifesteren zich pas aan het einde van de peuter- en kleutertijd. Een kind dat veel in aanraking is geweest met andere kinderen, zal waarschijnlijk vroeger socialer gedrag vertonen dan kinderen met minder sociale ervaringen (Feldman, 2012).

Kinderen blijven zich ook in de latere fase van de peuter- en kleutertijd bezighouden met solitair en toekijkend spel. Er zijn bepaalde momenten waar het kind het liefst in zijn/haar eentje wil spelen. Als een nieuw kind zich wil aansluiten, is het vaak een succesvolle strategie om eerst toe te kijken en af te wachten tot zich een gelegenheid voordoet om actiever mee te kunnen spelen (Feldman, 2012).

-  Feldman, R.S. (2012). Ontwikkelingspsychologie. Amsterdam: Pearson Education.

©2017 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin